Frolova disalica - vježbe disanja

Frolova disalica
Vježbe disanja

Iz knjige: 
dr.med. Zinatulin: Healthy Breathing

iz knjige: 
Osnove fiziologije

druga stručna literatura

Problem tzv. stresa usko je povezan sa popratnim fenomenom hiperventilacije. To znači da stres uzrokuje (između ostalog i) hiperventilaciju. Sretna je okolnost da voljno reduciranje hiperventilacije odmah djeluje na smanjivanje stresa i na smirivanje nervnog i endokrinog sustava. Vježbe koje to omogućuju najdetaljnije opisuju Pranayama vježbe disanja. Ayurvedsko shvaćanje etiologije bolesti najčešće se i povezuje s problematikom stresa. Zato i postoje  mnoge vježbe koje utječu na sposobnost opuštanja – yoga, meditacija itd. i “kraljica” vježbi – pranayama.

Vježbe disanja s Frolovom disalicom mogli bi opisati kao “turbo” Pranayama.
Ovaj opis zaslužuje zbog brzine postizanja odličnih rezultata. Napredak koji se prosječno postigne pranayama vježbama u ca. 3 godine, postiže se redovitim vježbanjem s Frolovom disalicom nakon 4-6 mjeseci. 

Osnove fiziologije disanja

Eritrociti, crvena krvna zrnca,  su krvne stanice koje prenose kisik O2 i ugljični dioksid CO2.
U trenutku prolaska kroz pluća, eritrociti se uvijek u potpunosti napune kisikom uz istovremeno otpuštanje CO2 koji izdahnemo.
U plućima, u eritrocitu dolazi do istovremenog izlaska CO2 i ulaska O2 (Verigo-Bohr efekt).
Eritrociti sa O2 arterijskim sustavom dolaze do arterijskog kapilarnog sustava i ispuštaju O2 u međustaničnu tekućinu uz istovremeno preuzimanje CO2 iz međustanične tekućine (Verigo-Bohr efekt).


Ukoliko u međustaničnoj tekućini ne postoji dovoljno CO2 tada O2 ne može izaći iz eritrocita.
Eritrocit sa kisikom vraća se u venski sustav i putuje natrag do srca/pluća.
Crtež – kapilarni sustav – srce - pluća
To znači da iako je krv (eritrociti) prepuna kisika, no kisik ne izađe van u međustaničnu tekućinu.
Ovaj fenomen može biti tako intenzivan da jedan dio ljudi ima svijetliju vensku krv!
Ti ljudi guše se iznutra zbog nedostatka kisika u međustaničnoj tekućini, pa stoga i nedostatka kisika u svim stanicama.

Ovo su fiziološke činjenice, potrebno ih je poznavati.
Način da se ostvari dovoljni nivo CO2 u međustaničnoj tekućini je
- intenzivno kretanje - mišićni rad ima kao nusprodukt CO2
- vježbe disanja koje smanjuju/odstranjuju hiperventilaciju– pranayama-, Bouteyko-, Frolov vježbe

U mojoj praksi, vježbe disanja sa Frolovom disalicom pokazale su se kao najefikasnije i najlakše za izvođenje.

Interesantan je podatak da je optimalno zasićenje međustanične tekućine sa CO2 ujedno i maximalno zasićenje. Svaki odmak od optimuma je poremećaj.

U zdravom organizmu ima 6 – 6.5 % CO2 u krvi
Pri manjem postotku dolazi do sve većeg i većeg manjka ekstrahiranog kisika u tkiva.
Pri ca 4% - razna stanja srčanih problema
Pri ca 3% - akutna opasnost od srčanog ili moždanog infarkta
 
Ljekovitost vježbi s Frolovom dihalicom

U medicinskoj literaturi je jasno ustanovljeno i poznato da periodična hipoksija ima pozitivne terapeutske efekte.
- stimulira fundamentalno sve regeneracijske procese
- povećava nespecifičnu otpornost organizma
(otpornost na vrućinu, hladnoću, glad, infekcije, stres, razne intoksinacije itd.)
- omogućuje optimalno opskrbljivanje tkiva s kisikom
- poboljšava cirkulaciju u kapilarama, otvara rezervne kapilare, gradi nove kapilare
- direktno djeluje na opuštanje glatke muskulature (dolazi do vazodilatacije = cijeli vaskularni sistem se riješava spazma, bronhiji se opuštaju, itd.
- jača nespecifični imunološki sustav (odnose izmedju raznih vrsta leukocita)
- CO2 je universalni inhibitor za slobodne radikale
- štiti od radijacije ( potpora pri zračenjima tumora)
- jača neurohumoralnu regulaciju organizma
- jača nervni i hormonalni sistem
- ubrzava sve korisne metaboličke procese
- dovodi do rekonstrukcije svih tkiva, (neki patološki procesi su reversibilni, čak i reumatski poliartritis, skleroze, diabetes tip 2, psorijaza, Morbus Boeck, endometrioza, ateroskleroza, patologije srca, visoki krvni tlak…)
- CO2 je važan dio u metabolizmu ugljikohidrata, masti i bjelančevina
- regulira nervni sistem – stvara osjećaj vitalnosti i aktiviteta, djeluje protiv stanja depresije, strahova idr.

Pluća su “dodatna jetra”, ca 600 biosupstanci u plinovitom stanju se izlučuje preko pluća 
Pluća proizvode različite bioaktivne substance koje između ostalog reguliraju nervni i vaskularni sistem, utiče na acidno bazičnu ravnotežu u krvi i posredno u tkivima.

Dijafragma (ošit) disanje je
-  “srce” koje pokreće limfu potiče stvaranje leukocita
- potiče venozni odtok krvi iz jetre
- ima važan utjecaj na optimalnu peristaltiku
- ima važnu ulogu pri krvotoku, tj aktivno potpomaže srce

knjige
Vladimir Frolov: Medicine Of The Third Millenium

knjiga
Dr.med. Sergej Nakifovič Zinatulin:Healthy Breathing: Advanced Techniques

za free reading na internetu
http://de.scribd.com/doc/27652232/Zinatulin-Sergej-Nakifovi%C4%8C

i mnogi drugi, sada zbog interneta dostupni “ruski” izvori
npr. dr. med. Tamara Voronina


Zašto nedostaje CO2 u međustaničnoj tekućini?
(….posljedica hiperventilacije...)
Odgovor nam daje već i Ayurvedska medicina, koja smatra da svaka bolest počinje sa stresom.
U kontekstu današnjeg načina života, ukoliko imamo stresni period u životu, pokreću se isti stari biološki procesi kao da imamo npr. susret s medvjedom. Stvaraju se odgovarajući hormoni koji nam omogućuju da se suočimo sa velikim fizičkim naporom.
Mnogi poznaju riječi hormon adrenalin i “fight or flight” (bori se ili bježi).
Adrenalin omogućuje veće mišićne napore, no mnogi zaborave još jednu ključnu ulogu adrenalina.
Naime, adrenalin dovodi do produbljivanja disanja i do povećanja frekvencije udaha po minuti. Pojačano disanje omogućuje pojačane mišićne napore.
Najveći dio stresa danas traje jedno duže vrijeme, bez odgovora u obliku borbe ili bjega.
Ukoliko stres traje duže od 3-4 tjedna, naš stari mozak poprimi ovaj modus disanja kao normalan modus.
Stresna faza u životu prođe, naš stari mozak treba ponovo 3-4-5 tjedna da prihvati prikladan modus disanja.
To smo nekad prije uspijevali postići za vrijeme 3-5 tjednog godišnjeg odmora. Za to vrijeme, cijeli nervni sustav se “smirio”, stari mozak prihvatio je smirenost kao normalan modus življenja. Nakon višetjednog godišnjeg odmora vraćali smo se na radno mjesto svježi i odmoreni.
Danas se to pre rijetko događa.

Zadržavamo stresni modus disanja, tako da u stanju mirovanja (sjedenja, vožnje, rada, spavanja) i dalje dišemo kao da trčimo (borba ili bjeg).
Na taj način smo u stanju hiperventilacije. Ne stvara se potreban CO2 iz mišićnog rada, i mi polako izdišemo CO2 iz međustanične tekućine. 
Nedostatak CO2 u međustaničnoj tekućini dovodi do toga da se O2 iz eritrocita ne ispušta. Stanice više nemaju mogućnost dobiti kisik u citoplazmu, mitohondriji nemaju dovoljno kisika za svoj rad.
To je početak svake bolesti,
barem tako kaže Ayurveda / Pranayama
barem tako kažu mnogi ruski medicinski izvori...